Organisationen har haft adskillige divisioner på tværs af esport-industrien i løbet af dens ni års eksistens. De kommer normalt ind og ud af nogle titler, efter behov. Deres tilstedeværelse er blevet mærket i Overwatch og League of Legends, hvor de har franchisehold. Andre ikke-franchisehold opererede under Cloud9-mærket omfatter Call of Duty, Battle Royale, Apex Legends, Fortnite, Halo, Dota 2, Hearthstone, Counter-Strike, Valorant, Smite, World of Warcraft og Teamfight Tactics.
Den professionelt drevne organisation har en flok spillere, der hele tiden kommer ind og ud. De har et akademi til løbende at skaffe nye talenter. Nogle af de mest populære navne på deres professionelle liste inkluderer Skadoodle (Tyler Latham), N0thing (Jordan Gilbert), Stewie2k (Jakey Yip), EternaLEnVy (Jacky Mao), autimatic (Timothy Ta) og b0ne7 (Pittner Armand). Disse er topspillere og nøgleindtjenere i en liste, der omfatter over 100 spillere og de mest populære e-sportshold. Virksomheden betaler over $1.600.000 til spillere om året.
Vækst og ekspansion
Den øjeblikkelige succes med den første LoL-division tilskyndede Cloud9 til at udvide til andre divisioner. I 2014 sluttede de sig til Smite esports. De oprettede ni nye divisioner i 2014. Interne problemer førte til opløsningen af virksomheden i 2014, men den blev genetableret i 2015. Vainglory, organisationens førende touchscreen esport, blev etableret i 2015. Organisationen blev indlemmet i september 2016 og blev den nuværende Cloud9 Esports, Inc.
Denne vækst fik Cloud9 til at blive et berømt esport-hold med over en million fans, som brugte 15 millioner timer på at følge outfittets spillere. Nettoeffekten var en tilstrømning af sponsorer. I 2017 nød selskabet godt af $28 millioner i finansiering fra f.eks. Alex Ohanian, Hunter Pence og Craft Ventures.
Det Rocket League division blev oprettet i 2017. Riot Games rapporterede sikringen af en LoL Championship Series slot af Cloud9 for omkring $10 millioner i samme år. Et stort partnerskab med Red Bull i 2018 fik blandt andet Cloud9-spillere til at spille Red Bull-trøjer. De modtog også 50 millioner dollars i en anden finansieringsrunde. De etablerede et 30.000 m2 stort hovedkvarter og træningsbase i Los Angeles, et træk, der førte til, at de modtog en esports-virksomheds MVP-rangering fra Forbes. Virksomhedens værdi lå på 350 millioner dollars i 2020.