Alliance var oprindeligt ejet af GoodGame-bureauet. Dette var et datterselskab af Twitch, en spilstreamingtjeneste under kontrol af Amazon. I 2016 annoncerede Alliance sin beslutning om at forlade GoodGame og blive helt spillerejet. Det betyder, at holdmedlemmer har et ekstra økonomisk incitament til at vinde kampe. Dette hold har fået opmærksomhed fra esports betting sites på grund af deres højprofilerede gevinster. For eksempel vandt de i 2013 International og opnåede den største præmieudbetaling i esports historie.
De bedste e-sportshold skal have meget dygtige medlemmer, der er i stand til at overgå konkurrenterne. Siden deres opståen har Alliance rekrutteret adskillige store navne. For eksempel sluttede StarCraft-spilleren Naniwa sig i deres rækker i 2013. Et år senere rapporterede journalistiske sider, at Armada havde sluttet sig til holdet. Dette var vigtigt, da de blev betragtet som en af de bedste Super Smash Bros.-spillere på banen.
I slutningen af 2013 besluttede holdet at stoppe med at konkurrere i European League of Legends Championship Series. De udgav også SortOf, deres sidste Starcraft II-afspiller. Dette skyldtes hovedsageligt nye regler, som forhindrede bureauer i at eje flere hold. Det var en vigtig faktor i, at Alliance forlod GoodGame og øgede deres spillerautonomi. Esports-væddemålsfans skal tage højde for dette problem, når de placerer indsatser på Alliance. De har en track record med at udmærke sig med visse titler, før de forlader dem helt.
De kan nogle gange droppe spillere på grund af udefrakommende påvirkninger. Samtidig er mange nye spillere interesserede i at blive medlem af Alliance på grund af det faktum, at de ikke vil blive kontrolleret af et stort agentur. Disse variabler kan have en direkte indflydelse på betting-oddsene for Alliance-kampe.