Terminologi

Jargon refererer til specielle udtryk, vendinger eller ord, der bruges inden for et bestemt område eller erhverv, såsom jura, sport, medicin, forretning osv. Typisk forstås jargon af brugerne i det pågældende område; det er svært for andre mennesker at forstå. Når det er sagt, er eSports-jargon et område for sig selv, og det har en bred vifte af sætninger og terminologier, der bruges af spillere og spillere. Og mens nogle af disse terminologier er spilspecifikke, er andre generelle terminologier.

Jargon er en vigtig del af eSport. For det første skal der være god kommunikation mellem eSports-spillere, fans, spillere og andre interessenter. For eSports-væddere kan jargon være forskellen mellem at vinde og tabe. Selvfølgelig skal ingen placere et væddemål, hvis betydning de ikke forstår.

Esports- og konkurrencespil-jargonMOBA spil terminologiFPS-spils jargon

Da esports-jargonbiblioteket er dybt, kan det betale sig at bruge tid på at lære om sproget, før du placerer det første væddemål. Det bedste er, at det ikke er langt fra muligt at forstå disse terminologier. Dette blogindlæg søger at optrevle nogle af de mest almindeligt anvendte terminologier i e-sportens verden.

Section icon
Esports- og konkurrencespil-jargon

Esports- og konkurrencespil-jargon

  • Esport: Videospil med konkurrencescener. Nogle af de mest populære eSports inkluderer CS: GO, League of Legends og Dota 2.
  • Zoneinddeling: At tvinge modstanderne til at forlade et område ved brug af aggression. Dette har til formål at give spillerens side en konkurrencefordel ved at sikre det sikreste område.
  • Hjælpe: Skader en modstander og efterlader dem til at blive dræbt af en holdkammerat. For eksempel kan en spiller ramme en fjende og bevæge sig væk et stykke tid. Når en holdkammerat kommer og dræber fjenden, scorer spilleren en assist.
  • Bagdør: At snige sig bag eller uden om en fjende uden at vide det, sandsynligvis fordi deres fokus er et andet sted. Når de indser det, er det allerede for sent.
  • Bots: Spillere styret af en computer, men som menneskelige spillere kan konkurrere med under spillet. Bots giver spillerne mulighed for at finpudse deres færdigheder før konkurrencer.
  • Generator af tilfældige tal: Forkortet som RNG, dette refererer til et element af tilfældighed inkluderet i nogle spil, såsom Hearthstone.
  • Lejr: Når spillere slår lejr, bliver de på et fordelagtigt sted, såsom et hjørne, og malker det for drab eller genstande. Indflyvningsruter på dette sted er typisk begrænsede.
  • Combo: En sekvens af angreb, hvor det ene fører til det næste. Dette fratager en modstander flugtchancer. De kan ikke engang blokere eller imødegå angrebet.
  • Kredsløb: Alle esport-begivenheder i et kalenderår. For eksempel inkluderer Dota 2's Circuit Minors, The International, Majors og velgørenhedsbegivenheder.
  • Bære: Når en spiller præsterer godt for at opveje deres holds dårlige præstation, og holdet går hele vejen for at hævde sejren, siges den spiller at have båret holdet.
  • Buff: Henviser til en effekt, evne eller besværgelse, der øger en karakters kraft.
  • Nægte: Involverer en modstander, der forsøger at udføre en handling mod en spiller, men spilleren modvirker for at neutralisere handlingen. For eksempel, når en spiller tager en powerup før en modstander, der så det først, siges han at have nægtet modstanderen.
  • Betting Edge: En fordel en spiller har i forhold til en sportsbook. Denne fordel kan erhverves på flere måder, herunder ved at udtænke et marginsudnyttende væddemålssystem eller studere spil/kampe for at få viden, der hjælper vædderen med at placere vindende væddemål.
  • Lokkemad: At foregive at være svag for at lokke en modstander ind i en situation, hvor de let kan overmandes.
  • KDA-forhold: KDA (kills, deaths, assists) ratio er antallet af drab, dødsfald og assists tilskrevet en spiller i en kamp.
  • Nybegynder: En spiller, der er ny i en bestemt spiltitel. Noobs har brug for tid til at forstå, hvordan spillet fungerer.
  • Gank: Flere spillere angriber én modstander. Modstandere, der formår at undslippe en gank uden hjælp fra deres holdkammerater, menes at være meget dygtige og magtfulde. Nogle fortsætter endda med at dræbe ganks.
  • Glaskanon: En spiller, der dræber eller får point for sit hold meget effektivt, men alligevel er sårbar, og et let mål for modstandere er kendt som en glaskanon. I FPS er glaskanoner de spillere kan købe uden våbenlager. I MOBA er glaskanoner typisk helte med høj skade pr. sekund.
  • Udvikler: Et firma, der producerer esport-spil. Selvfølgelig er der spil produceret af mere end ét firma. Et klassisk eksempel er Call of Duty.
  • Objektiv: Særlige mål eller mål, der sætter spillerens hold i en fordelagtig position. Mål kan omfatte sådanne ting som et monster, der tilbyder en buff til et hold.
  • Kiting: At bevæge sig væk fra en forfølgende modstander og samtidig holde en forholdsvis sikker afstand.
  • Babysit: Assisterer ofte holdkammerater, så de får mere kraft til at blive ved med at kæmpe.
  • Jungle: At blive i junglen for at få guld og erfaring i stedet for at dræbe neutrale.
  • Byg: Når en spiller bygger, forbedrer de deres base eller karakter ved at give dem evner og genstande. Fokusområdet afhænger af bygningstypen. Disse områder kan omfatte forsvar og skader.
  • Klan: Spillere, der spiller multiplayer-spil regelmæssigt, er kendt som en klan.
  • Træner: Trænere er figurer/karakterer, der er ansvarlige for at forbedre et holds præstation. Det gør de ved at give råd, taktik og strategi. De kan også analysere modstandernes statistik.
  • Prikke: At holde sig på sikker afstand og udløse skader på en modstander i stykker, indtil de giver op.
Esports- og konkurrencespil-jargon
MOBA spil terminologi

MOBA spil terminologi

Mens mange MOBA (multiplayer online battle arena) spil er tilgængelige i dag (fra 2022), Dota 2 og Liga af legender er uden tvivl de mest populære og mest spillede i denne genre. Det kan derfor betale sig at se på disse to.

  • Tanky: Tanks er karakterer, der på trods af at de er langsomme, er meget svære at dræbe, fordi de kan prale af et væld af robust rustning.
  • Squishy: Det er store mordere, f.eks. skytter og snigmordere, men alligevel er de meget svage, når det kommer til forsvar. Det faktum, at de ikke kan forsvare sig selv, gør dem squishy (de kan nemt blive dræbt). For at sikre, at de overlever længe, bevæger de sig rundt på kortet med stor forsigtighed og sikrer, at de kun deltager i kampe, de kan vinde med de færreste kombinationer, f.eks. en eller to.
  • Feeder: En feeder er en spiller, der konstant bliver dræbt af modstanderne. Dog kan foderautomater være sjældne i konkurrencekampe.
  • AoE: AoE, som i sin helhed er Arena of Effect, er en færdighed, hvis effekt mærkes på tværs af en hel modstanders område (som valgt af spilleren) i stedet for blot en enkelt modstander. Denne færdighed er praktisk, når du har at gøre med mange modstandere placeret i et enkelt lille område.
  • Skub: Et holds hensigt om at flytte sine kryber op ad modstandernes bane for at ødelægge dets hæmmere, kaserner, tårne eller tårne. Et skub kan udføres af et hold eller én spiller; dette afhænger af spillets progression og situation.
  • Prik: DoT (Damage over Time) er genstande, der forårsager skade på modstandere gradvist gennem forgiftning, blødning eller forbrænding.
  • Ultimativt: En bestemt mesters vigtigste færdighed.
  • Landbrug: Dræbende og sidste slagende kryb/minions i banefasen.
  • Første blod: Det første drab under en MOBA-kamp. Morderen får normalt bonusguld.
  • FF: Når en holdkammerat beder holdet om at "tabte", at opgive spillet og overgive sig.
  • AA: AA betyder automatisk angreb, når spilleren ikke bruger andre evner end det grundlæggende angreb (det kan enten være nærkamp eller afstand).
MOBA spil terminologi
FPS-spils jargon

FPS-spils jargon

Det absolut mest populære FPS-spil er CS: GÅ. Her er et par terminologier, du skal mestre, før du giver spillet et skud.

  • Øko runde: At tabe flere på hinanden følgende runder kan skade et holds økonomi og fratage dem muligheden for at købe varer til de næste par runder, som er kendt som øko-runder.
  • Tændt: En spiller modtager skade i den aktuelle runde, han siges at være tændt.
  • Molly: En af CS: GO's fem granattyper. Det er normalt beregnet til at forhindre modstandere i at få adgang til et bestemt kortpunkt.
  • Kobe: At dræbe en modstander med en langdistancegranat.
  • Anti-øko runde: Dette er, når et hold køber rustninger, der er i stand til at give flere penge pr. drab, mens de står over for modstandere, der er på en øko-runde.
  • Boost: To eller tre spillere arbejder sammen for at overvinde en forhindring og få et terrænforspring i forhold til modstanderne.
  • Rotationer: Bevægelse af spillere fra et punkt på kortet til et andet med det formål at forsvare eller angribe sidstnævnte.
  • Top Fragger: Et vellykket dræb en modstander. Det betyder også de mest effektive spillere i form af point og kills.
  • Shot Caller: Også kendt som en in-game kaptajn, er en Shot Caller en beslutningstager i spillet om spørgsmål som kortkontrol, rotationer og styring.
  • Nemesis: En nemesis er en fjende, der tog spilleren ned mange gange i træk - uden at dræbe dem tilbage.
FPS-spils jargon