Hvis du er interesseret i e-sport, har du måske bemærket et opslag for en træner på et universitet eller en mindre græsrodsorganisation. Du undrer dig måske, "Hvad er esports-trænere eller e-sports-coaching, og hvorfor er de så vigtige for spilindustrien?"
Et succesfuldt e-sportshold har en dedikeret træner, der hjælper dem med at strategisere, vurdere modstanden, opbygge holdenhed, booste moralen, vejlede individuelle spillere og vinde turneringer. For at opnå maksimale resultater samarbejder esports trænere med esports ledere og esports analytikere.
Coaching i e-sport omfatter at levere ekspertise, udtænke strategier og fremme samhørighed blandt spillere. Som et team skal de arbejde med deres kommunikation, spilleevner og evne til at give slip på personlige problemer og fokusere på holdet. De er nødt til at gøre ting for at styrke deres forbindelser med hinanden regelmæssigt.
Her vil vi diskutere, hvorvidt esports coachingjob er den rigtige vej for dig, såvel som de præcise pligter for en esports træner, hvordan disse pligter kan ændre sig afhængigt af holdets størrelse, typen af spil, der trænes, og andre faktorer.
I eSport er trænerens primære fokus på holdet frem for individuelle spillere, som det ville være for en konventionel manager. Succes vil være resultatet af atleternes forbedrede evner på banen og eliminering af ikke-sportslige belastninger, såsom fysiske problemer og følelsesmæssige byrder.
En esports træner er ansvarlig for følgende opgaver:
Det er en ret detaljeret opsummering af eSport-træneres pligter, men det er vigtigt at huske, at trænerens arbejdsbyrde kan udvides eller reduceres afhængigt af omfanget af den virksomhed, som klubben stiller op.
Her vil vi uddybe, hvad eSports trænere gør for at afklare dem.
Som træner bør du stræbe efter en maksimal sejrsprocent. På denne måde vinder alle - klubberne og spillerne. Derfor er en af de bedste tilgange til at nå dette mål at engagere en topbesætning med fremragende strategier.
Tag den populære MMORPG League of Legends som et eksempel. Der er over 150 spilbare karakterer, 180 stykker udstyr, fem spillerroller, fem runeruter, 55.000+ rune-permutationer og opdateringer til spillet hver anden uge sammen med en ny eller opdateret mester hver måned eller deromkring. Der er meget at tænke på i forhold til strategi, med at skulle tage stilling til karakterer, runer og byggerier.
Derudover er der en gråzone involveret. Ethvert aspekt af spillet, lige fra de udvalgte mestre til de genstande, der er lavet til runerne, skal være fleksible nok til at tilpasse sig den anden sides evner, spillerens færdigheder og spillets omstændigheder. Hvis det andet hold mangler en kernemester, der er i stand til at påføre magisk skade, for eksempel, kan vores hold vælge at køre tre tanky champs og ændre vores bygning for at forbedre vores forsømmelse af fysisk skade (kendt som rustning).
Dette er en meget grundlæggende illustration af, hvordan spillere kan tilpasse spilmekanikken. Hver spillers potentielle handlinger inden for rammerne af en større strategi er en anden komponent. Et stort fokus i spil som Counter-Strike: Global Offensive og Valorant er på denne mekaniker.
Brug Valorant-kortet Haven som eksempel, og koncentrer dig om den angribende side. De vigtigste kendetegnende faktorer mellem hold, bortset fra deres spilleres kompetence, er de karakterer, de vælger at spille, de våben, de køber, og den rolle, som disse faktorer spiller i holdets overordnede strategi.
I et spil som Valorant er de bestemt til at fejle, hvis holdet ikke anvender en smart strategi. Det falder på trænerens hænder at gennemføre denne plan, da de er mindre følelsesmæssigt investeret i spillet end spillerne og kan se det store billede.
Kort sagt er en spillers succes i denne direkte proportional med hvor godt de spiller. Det er en win-win situation: Jo mere de opnår, jo flere mennesker tuner ind, og jo flere penge tjener alle.
Træneren vil ofte organisere scrims eller scrimmages for at hjælpe spillerne med at blive bedre. For at afprøve nye taktikker og planer i et spil-lignende miljø uden pres fra reel konkurrence, tilbyder flere sportsgrene udstillingsspil mod hold af lignende kvalitet. Der er ofte ingen andel i nogen af resultaterne af disse konkurrencer.
Den ene advarsel med scrims er, at den anden side kan forudse og forberede din plan, hvis du bruger den.
Det er trænerens ansvar at facilitere effektiv kommunikation mellem teammedlemmer. Teambuilding-øvelser, at være opmærksom på, hvornår en ellers tavs spiller skal tale, og genkende fremkomsten af at udvikle spændinger mellem spillere og tage fat på dem, før de eskalerer, er alle effektive midler til dette formål.
Dette er en afgørende overvejelse for konkurrencedygtige hold og turneringstilmeldinger. I modsætning til i scrimmages er indsatsen meget højere i rigtige spil, og resultaterne har ofte direkte indflydelse på ROI for de virksomheder, der betaler regningen for både spillerne og træneren.
Hvis holdet ikke kan præstere tilstrækkeligt i disse kampe, kan træneren blive fyret, spillerne kan miste deres startpositioner, og organisationerne kan reducere deres lønninger. Træneren er forpligtet til at forhindre, at disse smuttere får spillerne til at smide deres hårde arbejde væk.
Som med enhver anden virksomhed skal professionelle esportsorganisationer sikre, at de vil tjene penge på deres investeringer. Disse ville være investeringer med længere løbetid og forventede økonomiske gevinster for virksomheden.
Som esports-træner vil du naturligvis gerne have, at dine spillere yder deres bedste præstationer ved konkurrencer, så de kan opnå størst mulig eksponering. Træneren giver dog lejlighedsvis råd i løbet af de få konkurrencer, hvor et e-sportshold deltager. Et hold på øverste niveau bør ikke spilde tid og penge på at konkurrere i en begivenhed på lavere niveau, når de måske i stedet øver sig til en konkurrence på højere niveau.
Eller holdet vil modtage positiv omtale til gengæld, hvilket fører til en stille, men betydelig fordel i det lange løb på det område. Det kunne være en velgørenhedsbegivenhed, hvor spillerne kan bringe donationer til formålet efter eget valg, og holdet får noget positiv presse. Selvom den daglige leder og teamledelsen normalt er ansvarlige for disse beslutninger, kan en coach indgå i sådanne samtaler.
Endelig skal eSport-trænerens løn begrundes med de fordele, han giver virksomheden. Hvis vi ikke gør det, bliver vi nødt til at foretage justeringer i vores ende af holdet.
Du bør gøre dig flere overvejelser, før du beslutter dig for, om du vil forfølge esports-coaching eller ej. I denne del vil vi hurtigt gennemgå disse overvejelser, så du kan beslutte, om det at være coach er det rigtige valg for dig.
I hvor høj grad du afviser respekten fra de andre spillere er afgørende. Hvis du er en gamer og kan værdsætte alt det hårde arbejde, spillerne har lagt i, får du dette. Du kan finde dette lettere, hvis du har tidligere erfaring som konkurrencespiller, især på et højt niveau.
Der er dog mange ekstra komponenter til en respekteret person. Overvej, om du behandler dine atleter med respekt, mens du bevarer din kontrolposition. Du skal stå fast og forsvare din position uden at miste roen eller komme i hyppige slagsmål.
Er du parat til at skærme dit hold mod omverdenen og prioritere dine spillere over alt andet? Hvor godt forstår du holdets ultimative mål og de udfordringer, de står over for for at nå det?
Alle ledere, men især alle trænere, skal have disse egenskaber. Trænere i både traditionel sport og e-sport skal finde en balance mellem at være imødekommende og aftvinge respekt fra deres hold.
Ligesom en traditionel sportstræner skal en eSport-træner være velbevandret i både gameplayet og konkurrencelandskabet. Det er svært at forestille sig en basketballtræner, der ikke brænder for spillet. Det samme er tilfældet for trænere i e-sport (selv om det, ligesom i traditionel sport, kun nogle gange er tilfældet for ledelsen).
En ting mere, du har brug for, er kendskab til den lokale konkurrence. Du kunne have spillet på et lavere niveau for at få gavn af det, men det hjælper. I stedet bør du lære alt, hvad der er at vide om konkurrencescenen, inklusive spillets terræn, den stadigt skiftende meta, de udfordringer, spillere står over for, og de skridt, der skal tages for at et hold kan få succes.
Din coachingseffektivitet og evne til at hjælpe dit team vil forbedres, hvis du følger rådene i andet til sidste afsnit. For at finde en løsning på dette problem skal du bruge meget tid på at lære om miljøet. Men med hårdt arbejde og selvdisciplin kan enhver flytte fra en komplet novice til en kandidat til en trænerstilling.
Du vil måske hævde, at eSports coachingjob er den nye "it"-karriere for spillere, der ønsker at leve af at gøre det, de elsker. Husk dog, at du skal bruge lidt tid og kræfter, før du kan kalde dig selv en e-sportscoach og påtage dig eSport-træneropgaver. Det er tidskrævende og arbejdskrævende. Nøglen til at være en god gamer er at specialisere sig i én aktivitet. Ser professionelle spillere og esports konkurrencer, kan du lære meget om spillets meta og andre detaljer.
En esport-træner kan tjene alt fra $20.000 til $152.000 om året, så det er klart, at dette er en levedygtig professionel mulighed. Hvis du har det, der skal til for at gøre det, som eSport-trænere gør, kan det være et godt øjeblik at starte en karriere som e-sport-træner, hvis det er noget, du har tænkt på.
18 + | Regler og vilkår gælder | Spil ansvarligt | Selvudeluk via ROFUS.nu | StopSpillet.dk
18 + | Regler og vilkår gælder | Spil ansvarligt | Selvudeluk via ROFUS.nu | StopSpillet.dk
18 + | Regler og vilkår gælder | Spil ansvarligt | Selvudeluk via ROFUS.nu | StopSpillet.dk
18 + | Regler og vilkår gælder | Spil ansvarligt | Selvudeluk via ROFUS.nu | StopSpillet.dk