Epic har brugt et betydeligt beløb på at etablere bedste esports-turneringer. I 2018 forpligtede virksomheden hundrede millioner dollars til at udvide Fortnite esporten med det endelige mål at være vært for en stor eSports-turnering. Processen var dog ikke en særlig glat vej.
Tekniske problemer, dårlig produktionskvalitet og problemer med webstedstrafik plagede tidlige turneringer. På grund af forsinkelser måtte selv den første Summer Skirmish-begivenhed aflyses halvvejs. Tingene blev gradvist bedre, men problemerne fortsatte med at opstå.
VM-kvalifikationskampe har også haft deres del af problemer, især med hensyn til snyd. På grund af snyd under kvalifikationskampe blev velkendte spillere som Xxif og Damion Cook suspenderet, men senere genindsat. På samme måde betyder Epics hurtige udvikling, at nye funktioner som den almægtige Infinity Blade ofte føjes til det samme spil lige før store turneringer. Disse kan forhindre spillere i at øve godt nok til eSports-turneringer.
Det absolut mest imponerende aspekt ved VM er, hvordan Epic har formået at inkorporere virkeligheden og det digitale univers. Publikum opfordres til at udføre flere opgaver hver dag, såsom at besøge forlystelsesparker, for at tjene belønninger. Fordelene kunne være noget så simpelt som en fysisk V-Bucks-mønt, ligesom i spillet. Fans kunne købe Fortnite World Cup-beklædning ved begivenheden, såvel som andre gratis ting som tapet, som kun er tilgængelige under lejligheden.
Early Access er en god metode, som den gigantiske udbyder bruger til at få folk til at interessere sig for spillet. Men det kræver mere at holde brugerne engageret, og Epic har gjort fremragende brug af begge kort. Save the World tiltrak et stort antal mennesker, der ønskede at drage fordel af Early Access-funktionen.
Selv efter at det gik premium, blev nogle mennesker. Epic gjorde derefter sin seneste tilstand tilgængelig som en gratis tjeneste. Det blev designet som en bonus for dem, der er forblevet loyale over for de tidligere tilstande. Det var også et incitament for dem, der endnu ikke havde deltaget i spillet, til at prøve det.