Spillet blev oprindeligt udgivet i 2002 som 'Warcraft 3: Reign of Chaos' og blev udviklet af Snestorm og udgivet til Microsoft Windows som en del af en allerede berømt Warcraft-videospilserie. Men det var ikke før udgivelsen af dens udvidelsespakke, 'The Frozen Throne', et par år senere i 2003, at Warcraft 3 blev en væsentlig komponent i eSport-scenen.
Det ville blive en konstant tilstedeværelse i en række forskellige eSports-festivaler, såsom Electronic Sports World Cup, World Cyber Games og World Series of Video Games, for at nævne nogle få. Det ville især være populært i Sydkorea og Kina. Mens dens popularitet faldt lidt i 2010 på grund af introduktionen af forskellige andre eSports-titler, bibeholdt den en stærk tilhængerskare, der er vokset i de senere år.
Warcraft 3 finder sted flere år efter begivenhederne i Warcraft II og følger historien om den brændende legions forsøg på at erobre den fiktive verden Azeroth med bistand fra en hær af de udøde ledet af den faldne paladin Arthas Menethil. Den følger Human Alliance, Orcish Horde og Night Elves, mens de arbejder sammen for at stoppe dem, før de ødelægger verdenstræet.
Warcraft 3 er et real-time strategispil, der foregår i en high fantasy-verden. Realtidsstrategi, eller RTS, er en undergenre af strategi videospil hvor alle spillere kan spille på samme tid i "realtid" i stedet for på skift.
I et real-time strategispil, såsom Warcraft, placerer hver spiller bygninger og manøvrer enheder under deres delvise kontrol for at sikre kortplaceringer og/eller decimere deres modstanderes ressourcer. Det er muligt at bygge yderligere enheder og bygninger i et traditionelt RTS-spil, selvom dette normalt er begrænset af behovet for at bruge indsamlede ressourcer.
For at opsummere det, inkluderer et RTS-spil som Warcraft ressourceindsamling, basekonstruktion, teknologisk udvikling i spillet og indirekte enhedskontrol.