Turneringer

December 29, 2022

LAN eller online: En Make-Or-Break for eSports-spillere

Andreas Nielsen
WriterAndreas NielsenWriter
ResearcherHaruki NakamuraResearcher

Den globale pandemi har bragt et boom i eSports-væddemål. Det stoppede også LAN-turneringer, men førte til fremkomsten af online-turneringer. Live LAN-turneringer vender dog tilbage med lempelse af lockdowns, og immuniseringsprogrammer viser sig at være effektive. 

LAN eller online: En Make-Or-Break for eSports-spillere

Når du placerer væddemål på eSport, er det vigtigt at tage i betragtning, om den pågældende begivenhed spilles online eller på et lokalt netværk (LAN). Spillere, der tager sig tid til at undersøge årsagerne til en spillers op- og nedture i en given kamp, har en større chance for at vinde deres indsatser i fremtiden.

Hvis du vil lære mere om virkningerne af LAN versus online turneringer på eSports-væddemål, Fortsæt med at læse.

LAN vs. onlineturneringer: Hvad er forskellen?

Først skal vi definere, hvad vi mener, når vi diskuterer LAN eller online turneringer. LAN-spil (Local Area Network) forekommer blandt personer, der fysisk er til stede på samme sted i stedet for eksternt over internettet.

De fleste LAN'er finder sted på stadioner og sendes live på websteder som Twitch og YouTube. Ikke kun er atmosfæren anderledes, men det er sæderne, bordpladen, rummet og lokalet også.

Under en online konkurrence bruger deltagerne internettet til at oprette forbindelse til en server et andet sted. Spillerne er spredt fysisk og geografisk, hvilket betyder, at de skal bruge deres egne computere og internetforbindelser derhjemme.

Under disse turneringer kan spillere være sikre på, at deltagerne bruger et setup, som de er bekendt med, og som vil maksimere præstationen. I modsætning hertil vil spillere ikke få indflydelse på deres opsætning under LAN-begivenheder og vil i stedet have at gøre med det udstyr, der leveres.

At satse på en LAN eSports-turnering kræver, at man overvejer spillernes færdighedsniveauer og begivenhedens omfang, rejselogistik, pres, spillernes evne til at interagere med hinanden gennem et spil og muligheden for en hjemmebanefordel.

Selvom det er rigtigt, at spillere kan konkurrere i online e-Sports-turneringer fra bekvemmeligheden i deres eget hjem, skal de stadig håndtere problemer med serverforsinkelse eller "ping" (den varighed det tager for data at blive transmitteret til serveren og tilbage). , hvilket kan være særligt problematisk afhængigt af teammedlemmernes og serverens relative placering.

Ping: Hovedfaktoren, der adskiller LAN versus onlineturneringer

"Ping" er et udtryk, der bruges i onlinespil til at angive den tid, det tager for en spillers handlinger at blive afspejlet i serverens svar. Udtrykket "lag" refererer til en stigning eller pludselig stigning i den tid, det tager for en kommando udstedt af dit udstyr at blive modtaget og behandlet af spilserveren eller for en kommando udstedt af serveren at blive anerkendt af din enhed. Det kaldes "ping", og at have et lavt ping betyder mindre forsinkelse og en mere flydende spiloplevelse.

Den tidsenhed, der bruges til at måle et ping, er millisekundet (forkortet "ms"). Generelt er et ping på 15 millisekunder eller mindre fremragende, 15 til 45 millisekunder er vidunderligt, og 45 til 100 millisekunder er acceptabelt. Pings over 100ms kan være svære at spille med, mens ping over 250ms normalt ikke kan spilles.

Afhængigt af spillerens færdighedsniveau og det spil, der spilles, kan disse pings muligvis spilles. Spil som Massive Online Battle Arenas (MOBAs) og first-person shooters (FPS) er notorisk modtagelige for ping, hvor de fleste spillere rapporterer problemet mellem 50 og 90 millisekunder. Online rollespil (MMO'er) og real-time strategispil (RTS) er mere tilgivende over for større ping, mens turbaserede spil næsten ikke bemærker det.

Hvor afgørende er ping i konkurrencepræget spil?

I konkurrencespil spiller ping ofte en større rolle, end det gør for casual spillere. De fleste større professionelle e-sportsturneringer afholdes på LAN-centre for at reducere virkningerne af latency. Det er en god måde at sikre, at spillernes indsats, ikke netværkets hastighed, bestemmer spillets resultat.

Oprettelse af en eSports-væddemålsstrategi baseret på LAN vs. onlineturneringer

Her er nogle faktorer, du skal overveje, når du bygger din esports-væddemålsstrategi baseret på om dit yndlings eSports spil afholder LAN eller online turneringer.

At kende spillerpræferencer

En spillers præferencer for forskellige begivenheder kan variere afhængigt af den enkelte. Online eSports-turneringer gør det muligt for spillere at konkurrere fra komforten af deres eget hjem eller et velkendt holdmiljø.

I modsætning hertil skal en spiller vænne sig til omgivelserne og gearet ved en LAN-begivenhed. Driverproblemer fra at skifte hardware til forskellige enheder er en regelmæssig bekymring, når du betjener et andet system, især i spil som CS: GO, hvor det at have et perfekt sigte kan betyde forskellen mellem sejr og nederlag.

Mens det at spille i komfort i sit hjem har mange fordele, risikerer det også at få en spiller til at miste koncentrationen og spille under sit potentiale. Som atlet kan du opleve, at det at spille foran et højt, entusiastisk publikum øger dit drive og beslutsomhed.

Evaluer tidligere forestillinger

Et holds evne til at kommunikere ved en LAN-turnering kan blive hæmmet af den store publikumsstørrelse og efterfølgende støjniveauer. Mens spillere kan se hinandens skærme, er effektivt teamwork i høj grad afhængig af verbal kommunikation. Derfor vil seriøse spillere ofte udforske et holds nationalitet før en LAN-begivenhed.

Da de fleste spillere på et e-sportshold med blandet nationalitet ikke vil være i stand til at kommunikere med hinanden på deres modersmål, kan de være i en større ulempe. Selvom sådanne hold er velkendte i Dota 2, er stande tilgængelige ved store konkurrencer som The International for at hjælpe med at afbøde virkningerne af tilskuers støj.

Forstå crowd pres

Publikumsstørrelser varierer afhængigt af begivenheden. I League of Legends, for eksempel spilles hver ligas regulære sæson over LAN, dog før et relativt begrænset publikum i et studie. Større arenaer kan rumme publikum, der forventes at deltage i verdensfinalerne.

Nogle gange kan et mindre talentfuldt hold vinde en LAN-begivenhed ved blot at spille deres sædvanlige spil og ikke lade presset komme til dem. Ikke alle kan præstere bedst muligt under et levende publikums intense kontrol, men nogle atleter trives under byrden af et sådant miljø.

Fejltagelser og mental styrke

Alle spillere føler sig pressede, når de deltager i konkurrencedygtige esports, men de reagerer alle forskelligt på det. Nogle spillere kan opleve, at spilindstillingen er en stor distraktion, der forlænger virkningerne af fejl, som ellers ville blive glemt efter et par minutter.

Du kan lære mere om en spillers sandsynlige reaktion på en udfordrende situation ved at analysere deres præstationsdata, efter at de har lavet en kritisk fejl. Vær opmærksom på dette, mens du placerer indsatser på LAN eSports-turneringer, hvor indsatsen er højere, og en spillers mentale styrke kan blive testet af et misset skud eller en mislykket gank.

Beliggenhed og rejse i betragtning

Seriøse spillere inden for e-sport vil allerede tage højde for rejsens indflydelse på et holds præstationer ved en begivenhed. Da jetlag i høj grad kan påvirke en spillers præstation og i forlængelse heraf holdets chancer for succes i en konkurrence, træffer mange hold nu foranstaltninger for at sikre, at deres medlemmer har tilstrækkelig tid til at komme sig efter virkningerne af langdistancerejser.

At lave en kort research om placeringen af en LAN-begivenhed og sammenligne den med deltagernes hjemegn eller tidligere konkurrencesites kan give nyttige oplysninger. 

Inden du laver et væddemål, bør spillerne overveje faktorer såsom spillerens kendskab til den lokale kultur, sprog og køkken.

Selvom det kan være mindre synligt i e-sport, tyder statistiske beviser på, at hold, der præsterer på et bedre niveau, når de konkurrerer i deres hjemland, har en mindre fordel. Hjemmeholdet har hjemmebanefordelen, da de ikke skal rejse så langt, og publikum hepper på dem. Deres modstandere må kæmpe med mængdens fjendskab, muligvis apati, som kan demoralisere og nedbryde moralen.

Afsluttende tanker

Denne artikel forklarer, hvorfor det er nyttigt at vide, hvilke spillere der er mere tilbøjelige til at vinde i hvilke begivenheder, og hvordan den viden kan guide din indsatsstrategi. Mange esports-væddere begår den fejl at antage, at holdenes præstationer i LAN eller online-turneringer er identiske. Ved at huske de tidligere oplysninger og lave nogle indledende undersøgelser, kan du undgå denne faldgrube og give dig selv en bedre chance for at slå oddsene.

About the author
Andreas Nielsen
Andreas Nielsen
About

Med en rig spillebaggrund og en stærk følelse af dansk stolthed omformer Andreas online casino guides. Ved at flette lokale nuancer med globale standarder sikrer han, at hver spiller oplever et strejf af Danmark i hans arbejde.

Send email
More posts by Andreas Nielsen
undefined is not available in your country. Please try:

Seneste nyheder

Mega Incineroar: En Game-Changer eller et konkurrencedygtigt flop?
2024-04-13

Mega Incineroar: En Game-Changer eller et konkurrencedygtigt flop?

Nyheder